9 vanor vi måste ge upp om vi inte vill bli sjuka när vädret är kallt och ruggigt! SMART!

Här är några stora nyheter: allt du behöver göra för att hålla dig frisk även när det är kallt ute är att ge upp några dåliga vanor.

Om du ger upp att göra följande nio saker, kan du inte bara undvika att bli sjuk, men också njuta av det kalla vädret.

Använda näsdroppar innan du går ut

En kall miljö gör din näsgångarna blir smalare. Om vi ​​ger dem lite ”hjälp” i form av näsdroppar, kommer slemhinnorna inte att kunna försvara oss mot mikroorganismer eller värma upp den kalla luften vi andas. Det är bättre att helt enkelt blåsa näsan innan du går utanför.

Andas genom munnen när du är utanför

När du andas genom munnen, kan du inte få luften varm eller ge den fukt, och detta ökar möjligheten att få angina. För att undvika detta, andas genom näsan, långsamt och djupt.

Täcker näsan och munnen med en halsduk

I kallt väder, kan vattenångan vi andas ut vända sig till is om det faller direkt på materialet i en scarf eller päls. Luften som sedan passerar genom din skyddskåpa är kallare än det skulle vara utan denna barriär. Detta kan orsaka angina, bronkit och irritera huden. Om du verkligen behöver, kan du täcka ansiktet, men inte nä

Springa hem när du fryser

Vid de första tecknen på nedkylning, är det en bra idé att gå in någonstans varmt (t.ex. en butik eller café) för ett par minuter för att värma upp och hämta andan, och sedan fortsätta på vägen. Börja inte rusar snabbare och snabbare när du redan är kall.

Bära åtsittande kläder och skor

Både alltför åtsittande kläder och skor kommer garanterat att få dig att frysa snabbare i kallt väder. Om du väljer objekt som är något lösare, kommer luften mellan skikten att hålla kroppen varm.

Dricka något varmt 30 minuter innan du går utomhus

Varmt te ökar blodcirkulationen och förbättrar kroppens försvarsmekanismer. Men det får också blodkärlen att expandera. Detta innebär att när du går utanför i kylan, förlorar du en hel del av kroppsvärmen snabbt. Om du verkligen behöver en drink, är det bättre att satsa på vatten eller något ljummet snarare än varmt.

Gå hungrig när du är ute i det kalla vädret

För att producera kroppsvärme, vi behöver energi, annars kommer vi att frysa mycket snabbt. Det är därför du behöver äta so fort du känner dig. Åtminstone bör du ha ett mellanmål och en kopp varmt te någonstans där det finns värme.

Tillämpa hudkräm precis innan du går ut.

När du använder krämer på huden, under de första 30-40 minuter så avdunstar vattnet. I kalla förhållanden, leder detta till nedkylning och skador på huden. Så det är en bra idé att undvika att gå utomhus innan minst 30 minuter efter du har använt din kräm eller lotion, eller undvika att använda vattenbaserade krämer helt och hållet.

Värmer upp med alkohol när du är utanför

Du kommer att känna varmt för bara 30-40 minuter efter att du dricker alkohol. Efter denna punkt, kommer din kropp att börja kylas ner mycket snabbt. Vad mer så reagerar inte din hjärna tillräckligt fort på denna fara, det är bättre att dricka inomhus.

Dela gärna denna artikel med dina vänner på Facebook!