10 huskurer för att bli av med ischias och nervsmärta snabbt! SÅ smart!

Ischias är intensiv smärta orsakad av irritation eller komprimering av ischiasnerven. Det är försvagande och drabbar oftast en sida av kroppen, från nedre delen av ryggen, genom skinkorna, och ned på baksidan av ett ben.

Utöver smärtan, orsakar det också svaghet och domningar i ben och tår, brännande känsla i benet, stickningar, och svårigheter både att stå upp och sitta ner.

Den vanligaste orsaken är bråck eller diskbråck. Ändå kan ischias också vara resultatet av en ryggmärgsskada eller infektion, degenerativ disksjukdom, graviditet, spinal stenos, piriformis syndrom, och isthmic spondylolistes.

Det finns många olika behandlingar för detta smärtsamma tillstånd, men i de flesta fall, är det endast tillfälligt. Även de steroidinjektioner som ofta används orsakar allvarliga biverkningar.

Å andra sidan,kan naturliga hemmagjorda lösningar hjälpa.

I de flesta fall, kan dessa i kombination med ordentlig vila, ge effekt i 6 veckor.

Dessa är de 10 bästa huskurerna för ischias:

Gurkmeja

Gurkmeja är extremt effektiv vid behandling av ischias smärta eftersom det har potenta antiinflammatoriska egenskaper.

Den aktiva substansen, minskar smärtan och lugnar inflammationen. Du bör koka en kopp mjölk, tillsätt en tesked gurkmeja, och om du vill kan du även lägga till en liten kanelstång och honung för smak. Drick ett par gånger dagligen.

Du kan också ta gurkmeja som kosttillskott, 250-300 milligram 3 gånger dagligen under flera veckor. Men observera att du inte ska använda gurkmeja om du tar diabetesmedicin, blodförtunnandemedel, eller har gallsten.

Akupunktur

Akupunktur slappnar av musklerna och behandlar smärta. Det stimulerar vissa punkter i kroppen och därmed utlöser det centrala nervsystemet, som frigör kemikalier som påskyndar återhämtningen och förändra uppfattningen av smärta.

Enligt en studie som publicerades 2009 , så lindrar akupunktur med uppvärmda nålar ischiassmärta. I studien ingick 30 deltagare, och 17 av dem var helt botad från ischiassmärta efter behandlingen.

Massage

Massageterapi kan effektivt behandla ischiassmärta och hjälper även till att läka kroppen, särskilt om orsaken är en muskelkramp. Det kommer att släppa spänningen, förbättra rörelseomfånget, och stimulera blodcirkulationen.

Du kan använda johannesörtolja som har antiinflammatoriska egenskaper och lugnar ischias inflammation och smärta. Massera de ömmande områdena 2-3 gånger dagligen.

Eftersom smärtan börjar i nedre delen av ryggen och sträcker sig längs låren och skinkorna, är det ofta relaterat till triggerpunkter i gluteus minimus och Medius muskler, så en trigger-punkt massage minst en gång om dagen kommer göra stor skillnad.

Dessutom kan du blanda en kopp sesamolja och 3 matskedar muskotpulver, värm blandningen, låt den svalna, och använd den för att massera. Upprepa 2-3 gånger i veckan.

Varma eller kalla kompresser

Behandlingar med varma eller kalla kompresser ger stor lättnad i detta fall, eftersom kylan bedövar smärtan och minskar svullnad runt ischiasnerven, medan värme får muskeln att slappna av som kan leda till att trycket på nerven minskar.

Du kan också kombinera de två och börja med en varm och avsluta med en kylbehandling.

För bästa effekt, använd en ångad handduk för varm kompress. Applicera kompressen på området och låt den verka i 15-20 minuter. Upprepa efter 2 timmar för en snabb smärtlindring.

Du bör dock inte prova denna behandling om du har cirkulationsproblem.

Capsaicinkräm

Den aktiva ingrediensen i cayennepeppar, capsaicin, lindrar naturligt smärtan eftersom det hjälper till att bryta ned substans P-nivåer (en signalsubstans som transporterar signaler för smärta).Förbered en salva eller kräm med 0,025% till 0,075% capsaicin och applicera på det drabbade området 3-4 gånger dagligen under en vecka.

Kom ihåg att undvika applikation på skadad hud, eftersom det kan leda till en brännande känsla.

Bockhornsklöver frön

Bockhornsklöverfrön har potenta antiinflammatoriska egenskaper, som kan vara till stor hjälp i fallet med ischias, gikt och reumatoid artrit. Detta är hur man förbereder bockhornsklöverfrön grötomslag: Mal fröna och lägg dem i en kopp mjölk. Sedan kokar du blandningen tills den blir grötig.

Efteråt tillämpa den på det smärtande området och låt den verka i ett par timmar. Upprepa varje dag.

Vitpil bark

Barken av vit pil har smärtstillande och anti-inflammatoriska egenskaper, på grund av de OLIC glykosider med salicin den innehåller. Du bör ta 120 mg vitpils tillägg eller 240 milligram salicin dagligen under 2-3 veckor.

Valerianrot

Valerianarot lindrar kronisk nervsmärta och behandlar ischiassmärta orsakat av muskelkramp. Den innehåller oljor som sänker spänningen och slappnar av musklerna.

På grund av dess gynnsamma effekter, kan den användas för att kunna sova. Du kan ta denna ört i form av kosttillskott, 150 milligram tre gånger dagligen under 2-3 veckor, eller dricka det som te.

Bara lägg till en tesked torkad valerianarot i en kopp kokt vatten, låt det dra i 10 minuter, och drick det flera gånger i veckan.

Övningar

Ischiassmärta kan minskas med regelbunden motion och fysisk aktivitet. Du bör träna regelbundet för att stärka musklerna i buken och ryggen, för att påskynda återhämtningen.

Följande övning ”knä till bröstet stretch” kommer att lugna irritation av ischiasnerven och öka flexibiliteten i den nedre delen av ryggen.

Börja i en liggande position, med benen sträckta och i höftbredd .  Slappna av i den övre delen av kroppen, och böj knäna uppåt under inandning.

Flytta sedan låret mot bröstet samtidigt som du har händerna knäppta bakom det. Kom ihåg att hålla benen platt på marken. Håll i detta läge i 20 sekunder och andas djupt.

Efteråt sänk benen försiktigt. Upprepa med andra benet i 3-5 gånger. Kontrollera så att du gör övningen i cirka 3-5 minuter med båda benen.

Spinal manipulation

Kiropraktiks vård är en av de mest effektiva sätten att behandla smärta i rygg och nacke. Många olika tekniker innefattar korta och snabba stötar för att lindra irritation i nerven som orsakar symptom och inflammation.

En studie utförd i 2010 visade att 60 procent av deltagarna som lider av detta tillstånd upplevt samma lättnad på grund av spinal manipulation som om ett kirurgiskt ingrepp utfördes.

Ytterligare tips:

  • Sluta röka eftersom det främjar diskdegeneration
  • Din madrass bör varken vara för mjuk eller för fast
  • Undvik att göra plötsliga rörelser
  • Du bör ta C-vitamin, magnesium och kalciumtillskott
  • Efter ett samråd med din läkare, prova andra naturläkemedel, såsom alkoholbaserade extrakt från Parijat (harshiangar) blad (1); 1500 till 2000 mg två gånger dagligen av djävulensklor (undvik om du har magsår).
  • Öva rätt lyftteknik med rak rygg och böjda knän
  • Korrekt kroppshållning kommer att minska trycket på nedre delen av ryggen
  • Regelbunden motion kan vara till stor hjälp, men inte intensiva övningar
    Dela gärna denna artikel med dina vänner på Facebook!